TVOH – Hoe te bespreken?

Nederland is ontploft. Met de uitzending van BOOS buitelen de reacties over elkaar heen. Er is woede, onbegrip en pijn. Er is victim-blaming, mannenhaat, kritische geluiden over muziek en de verseksualiseerde maatschappij. En daar sta je dan, als docent. Een actueel thema wat je eenvoudigweg móet bespreken maar hoe doe je dat? We geven voor 3 momenten een voorzet:

 

  • Opening van een gewone les seksuele vorming: duur: 5-8 min. 

Start met powerpointslide tvoh bij je powerpoint.

Bespreekvragen:

1.Wie kan samenvatten wat er aan de hand is?

2.Wie heeft de aflevering van BOOS gezien? Hoe heb je gekeken? Wat viel op?

3.Wie heeft het besproken met ouders? Waarover ging het gesprek?

Vat samen: Wat duidelijk wordt bij TVOH is hoe macht in relaties ervoor kan zorgen dat mensen elkaar grenzen over gaan. Dat wat de coaches, regisseur en bandleider zouden hebben gedaan is niet ok. In sommige gevallen strafbaar. En niet de schuld van de slachtoffers.

 

  • Als onderwerp van de les seksuele vorming: duur: 10-12 min. 

Start met het kijkje van dit filmpje: samenvatting overzicht TVOH (duur 3,5 min)

Bespreekvragen:

1.Wat is er aan de hand bij TVOH?

2.Wat vind je van de reactie van Jeroen Rietbergen? Ali B.? Anouk?

3.Linda Duits zegt dat er sprake is van een afhankelijkheidsrelatie/machtsrelatie? Wat is dat? Hoe kun je een afhankelijkheidsrelatie tegen gaan?

4. Niet alleen binnen TVOH komen deze situaties voor. Ook binnen de sport, mode, dansen en de kerk is er sprake van machtsmisbruik en vormen van seksueel misbruik. Weet dat 80 % van de daders bekende van het slachtoffer zijn. Weet dat als er ooit zoiets met jou gebeurt of is gebeurd dat het níet jouw schuld is. Wat die ander heeft gedaan is fout. Er zijn mensen in je omgeving die je kan vertrouwen, waar je terecht kan als je daarover zou willen praten. Noem de namen van de vertrouwenspersoon/schoolmaatschappelijk werker of andere personen binnen de school waar de leerling terecht kan.

 

  • Als opstapje naar bespreken van Toestemming: Duur: 20 min. 

Start met deze powerpointslide tvoh.

Bespreekvragen:

1.Wie kan samenvatten wat er aan de hand is?

2.Wie heeft de aflevering van BOOS gezien? Hoe heb je gekeken? Wat viel op?

3.Je ziet hier heel duidelijk wat er gebeurd als er geen duidelijke toestemming wordt gegeven voor opmerkingen en/of handelingen. Jeroen zou zomaar ineens iemand hebben betast, Ali zou een meisje hebben verkracht en de regisseur ongepaste opmerkingen hebben gemaakt. In alle gevallen grensoverschrijdend en niet oké gedrag, strafbaar zelfs soms.

Bekijk het filmpje Toestemming:

Bespreek het filmpje na aan de hand van de volgende vragen:

1.Wat heeft dit filmpje te maken met de toestanden bij TVOH?

2.Wiens verantwoordelijkheid is het om toestemming te vragen/geven?

3.Wat kan het moeilijk maken om toestemming te vragen/geven?

Alleen mét toestemming, herhaaldelijk gegeven, kan je helpen voorkomen iemands grenzen over te gaan. Uiteindelijk is de vraag: Op wie ben jij binnen de seks gericht? Op jezelf? Of op de ander? Alleen als je vanuit een gezonde seksualiteit met een gezond dosis zelfvertrouwen en zelfrespect gericht bent op de ander in je seksualiteit kun je echt voorkomen dat je over iemands grens heen gaat.